Wednesday, May 9, 2012

Pantang Larang Kanser

Tentang Kanser





Kanser merupakan Sekumpulan penyakit yang mempunyai kaitan dengan sel. Sel-sel ini bermaksud unit-unit teramat kecil yang membina semua hidupan,termasuk tubuh manusia. Terdapat berbilion sel dalam tubuh manusia.


Kanser berlaku apabila sel-sel yang tidak normal berkembang atau merebak dengan cepat. Sel-sel normal dalam tubuh membahagi dan mengetahui bila perlu berhenti membiak. Lama kelamaan ia jug akan mati. Ianya tidak seperti sel-sel normal, kerana sel-sel kanser terus membiak dan membahagi sehingga tidak terkawal dan tidak mati. Sel-sel kanser biasanya berkumpul atau berkelompok lalu membentuk tumor.


Tumor yang sedang berkembang menjadi benjolan sel-sel kanser yang boleh memusnahkan sel-sel normal disekitar tumor dan memusnahkan tisu-tisu tubuh yang sihat. Ini membuatkan seseorang itu jatuh sakit. Kadang kala sel-sel kanser memecah daripada tumor asal dan bergerak ke bahagian lain tubuh, dimana ia terus membiak dan membuentuk tumor baru. Beginilah caranya kanser merebak. Perebakan tumor ke tempat baru dalam tubuh dikenali sebagai metastasis. Penghidap kanser ada kalanya berasa sakit tetapi masih mampu melakukan perkara-perkara yang biasa dilakukan. Kecuali mereka terasa amat sakit.






Pantang Larang Kanser

Seperti yang anda semua tahu setiap penyakit mempunyai pantang larangnya yang tersendiri. Sama juga seperti penyakit kanser juga mempunyai pantang larang yang tidak boleh di menu pemakanan.

Seperti berikut : -

Penghidap kanser dinasihatkan agar tidak makan nasi sebelum pukul 12 tengahari. Kerana ianya dapat ditukar kepada gula melalui sistem badan kita. (Gula mempunyai PH5 – merupakan persekitaran yang sesuai untuk kanser merebak)



Pantang makanan

- Makanan yang pedas.


- Yang dibakar dan ada sumber karsinogen seperti sate.


- Makanan laut (seafood).


- Ikan kecuali kembung, cencaru, selayang dan selar sahaja yang boleh dimakan.


- Daging.


- Semua jenis mee ( mee kuning, bihun, keuh tiaw)

PANTANG MAKAN BAGI ORANG KANSER

1) Dinasihatkan supaya jangan makan nasi sebelum jam 12.00 tengahari. Ianya dapat di tukar kepada gula melalui sistem badan kita. (Gula mempunyai kandungan PH5; merupakan persekitaran yang sesuai untuk kanser merebak).

2) Gula – Pemanis tiruan bukan pengganti yang baik. Pengganti yang lebih baik ialah madu asli gunakan madu sebagai gantian

3) Produk tenusu seperti keju, susu segar, mentega & lain-lain
Susu membuat tubuh menghasilkan mucus/lendir terutamanya di trek usus perut. Sel kanser memakan mukus. Bertukarlah kepada susu soya tanpa gula.

4) Seafood : seperti ketam, sotong & udang. Gamat juga tidak digalakkan (makanan ini dapat menyuburkan sel kanser)

5) Minuman : Kopi, teh, minuman bercoklat (ini akan membuat sel kanser lebih cepat merebak)

6) Daging merah wajib di elakkan terutama daging lembu, kambing, unta, rusa, khinzir. Sisa daging yang tertinggal di dalam usus akan menghasilkan asid.

7) Sayur, buah-buahan “bergetah & berangin” seperti nangka, cempedak, sukun, kundur (menyebabkan kesakitan & berdenyut)

8) Ikan bersisik seperti ikan haruan, ikan merah, ikan gelama, sebarang jenis ikan yang bersisik.

Contoh ikan tidak bersisik yang boleh dimakan, seperti ikan tongkol, ikan yu, Ikan salmon, Ikan kembung, ikan keli, ikan patin dan lain-lain (Ikan yang tidak mempunyai sisik berada di laut dalam di percayai mempunyai kandungan Omega 3 yang sangat tinggi, Omega 3 merupakan anti kanser).

9) Makanan segera & sebarang produk dalam tin: seperti ikan sardin, buah laici & jagung dalam tin, minuman bergas serta sebarang produk yang mengandungi bahan pengawet.

10) Makanan berjeruk, ikan masin, telor masin, budu, belacan tidak digalakkan untuk dimakan.
11) Makanan yang dipanggang, di bakar seperti sate, ikan bakar, daging bakar, ikan panggang, lain-lain harus di elakkan kerana makanan tersebut mengandungi kandungan karbon yang tinggi.

12) Sayuran, buah-buahan seperti kobis, tembikai, timun, nangka, lobak putih (sebarang sayur yang berwarna putih, cendawan)


Pantang larang lain :
Pantang Processed Foods
Mengapa Gula Adalah Pantang Pesakit Kanser
Produk Tenusu Pantang Pesakit Kanser ?
Mengapakah Sumber Protein HAiwan Merupakan Makanan Pantang Pesakit Kanser?

======================================================================





Jadikanlah Kapsul B17 sebagai amalan anda setiap hari. 1 kapsul 60sen, 2 kali sehari sebagai gaya hidup sihat bebas kanser. Kekalkan Diet B17 sebagai regim anti kanser untuk anda sekeluarga. Mencegah lebih baik dari merawat.

Ingin dapatkan produk pencegahan kanser dan penawar kanser Vitamin B17?
Hubungi Call/SMS HOTLINE B17 016-733 7380 untuk info lanjut & pembelian. 
Kami sedia membantu, insyaAllah.