Tuesday, May 22, 2012



Vitamin B6 tingkatkan daya ingatan!!


Minuman vitamin B6 boleh membantu kita mengingati mimpi di waktu tidur pada keesokan harinya demikian menurut penyelidikan baru. Orang selalunya akan mengalami antara 4 hingga 6 kali mimpi dalam satu malam dan sukar untuk mengingati dengan lengkap mimpi mereka pada keesokan harinya.

Vitamin B6 yang didapati di dalam daging, biji-bijian, sayur-sayuran, kacang dan pisang membantu mengingati kembali mimpi mereka, di samping meningkatkannya ingatan mimpi tersebut dengan lebih jelas.


Sebuah kajian kecil yang dilakukan pada tahun 2002 mendapati cara untuk membuktikan teori tersebut. Di dalam kajian tersebut, 12 orang mahasiswa diberikan vitamin dalam dos yang berbeza selama lima hari. Empat peserta diberikan 100 miligram, empat lainya diberikan 250gram dan selebihnya diberi placebo sahaja. Para peserta yang mendapat vitamin B6 dalam dos yang banyak memiliki kadar yang lebih dalam mengingati mimpi yang ditentukan oleh kejelasan emosional dan warna.

Dikatakan bahawa, vitamin ini kesan ini kerana mengubah asid amino menjadi serotonin yang membangunkan otak selama tidur. Namun, terlalu banyak vitamin B6 membuatkan anda tidak boleh tidur sama sekali kerana ia boleh menyebabkan insomnia, jantung berdebar-debar, kejang, tekanan darah tinggi dan panik.