Thursday, March 8, 2012

Pentingnya Pemeriksaan Sendiri dan Penjagaan Payudara dengan Urutan


Barah payu dara merupakan pembunuh no 1 kanser di kalangan wanita di Malaysia, malah di dunia sekali pun. Tapi masih ramai di kalangangan masyarakat kita tidak sedar tentang perkara ini. Ramai yang tiba di hospital, sudah pun berada di tahap yang sukar untuk diselamatkan. Perkara pertama yang kita dengar, pendidikan. Kedua, disebabkan fasiliti di pihak hospital sendiri.
Tapi walaubagaimanapun, kita tak boleh nak kawal sekiranya hospital kerajaan lambat ke bagi servis yang tidak bagus ataupun tidak berjaya merawat kita sepenuhnya. Sebaiknya, kita tidak bergantung kepada orang lain dan mulakan dengan diri sendiri dahulu. Apa yang anda boleh lakukan? Mencegah. Itu yang harus kita lakukan.
Kanser payudara sering menyerang golongan wanita di dalam golongan 35 tahun ke atas. Tetapi golongan muda tidak harus lepas tangan.  Anda harus mula belajar untuk memeriksa payu dara anda supaya anda tidak menyesal kemudian hari. Di hospital ramai juga yang masuk ke hospital kerana terdapat benjolan di bahagian payu dara mereka. Walaupun peratus  kanser   payu dara adalah rendah, tetapi ia membantu untuk anda mengenal pasti sekiranya terdapat benjolan di payu dara anda. Sekaligus benjolan tersebut boleh dibuang oleh pakar bedah.
Golongan lelaki pula jangan fikir anda tidak boleh kena. Anda juga boleh mengalami  kanser  payu dara, tetapi peratusnya adalah kecil. Sekitar 1% sahaja. Video di bawah boleh membantu anda bagaimana untuk memeriksa secara sendiri payu dara anda. Anda boleh lakukannya di rumah atau di mana-mana dan sebaiknya dilakukan di hadapan cermin.

Sumber petikan daripada : http://psipum.org/pentingnya-pemeriksaan-sendiri-payudara/