Wednesday, March 14, 2012

Apakah Punca Ketumpatan Payudara?


 

Muda wanita mempunyai tisu payudara yang lebih padat yang diperlukan untuk laktasi, tetapi sebagai umur wanita payudaranya menjadi kurang tumpat dengan tisu yang lebih lemak. Terdapat faktor-faktor lain yang juga mewujudkan payudara padat, walaupun di kalangan wanita lepas menopaus.

Hormon

  • Wanita yang mengambil terapi penggantian hormon atau HRT telah menunjukkan ketumpatan yang lebih dalam dada mereka. Tetapi ini adalah hanya digunakan secara berterusan. Jika seorang wanita berhenti terapi, payudara akan kembali ke negeri mereka sebelum terapi HRT.

Berat

  • Payudara lebih padat adalah lebih biasa di kalangan wanita yang mempunyai tisu yang kurang lemak dalam dada mereka, berat keseluruhan yang lebih rendah dan tubuh kurang besar-besaran.


Alkohol

  • Ia adalah menarik untuk ambil perhatian bahawa wain putih dan wain merah mempunyai kesan bertentangan kepada kepadatan payu dara. Minum arak putih boleh meningkatkan ketumpatan, manakala wain merah boleh mengurangkan.

Genetik

  • Ianya lebih mungkin untuk dua saudara perempuan mempunyai ketumpatan payudara sama daripada ibu dan anak. Juga wanita yang mempunyai BRCA1 (kanser payudara 1, permulaan awal) atau gen BRCA2 (Kanser Payudara Jenis 2 kerentanan protein) mempunyai payudara yang lebih padat. Ini dan yang lain kajian menunjukkan genetik mempunyai kesan kepada kepadatan payu dara.

Diet

  • Protein protein pengambilan keseluruhan dan haiwan khususnya menunjukkan payudara ketumpatan yang lebih tinggi bagi wanita yang tidak mempunyai sejarah keluarga kanser payudara.

Sumber petikan daripada : http://www.ehow.com/facts_5896960_causes-breast-density_.html