Wednesday, March 14, 2012

Kenali Tahap Obesiti Anda


PENGENALAN
Obesiti diistilahkan sebagai lemak badan berlebihan sehingga mampu mengundang pelbagai masalah kesihatan antaranya, tekanan darah tinggi, tinggi kandungan kolesterol di dalam darah, masalah jantung , stroke, diabetes mellitus, gout, dan osteoarthritis. Kita mungkin nampak sedikit berisi, tetapi adakah kita masih dalam kategori ideal? Ataupun sudah dalam lingkungan ‘Overweight’? atau yang lebih teruk lagi, obesiti? Klasifikasi ini ditentukan oleh Body Mass Index (BMI). BMI mengkelaskan individu itu berdasarkan berat badan dan ketinggian. Individu itu adalah obes sekiranya BMI individu tersebut melebihi 27.5.

BMI*Indikasi
Kurang daripada 18.5KURANG BERATBerat anda berada di bawah berat yang optimum untuk tinggi anda. Anda perlu menambah sedikit lagi berat badan.
18.5-22.9NORMALAnda mempunyai berat yang optimum untuk tinggi anda!
23-27.4TERLEBIH BERATBerat badan anda melebihi berat optimum untuk tinggi anda. Anda mungkit berhadapan dengan masalah kesihatan. Jadi, mengurangkan berat adalah satu idea yang bagus untuk anda.
27.5 dan ke atasOBESBerat badan anda sangat melebihi berat yang optimum untuk tinggi anda. Anda terdedah kepada risiko untuk mendapat penyakit yang membahayakan kesihatan. Berjumpalah dengan doktor anda untuk membantu mencapai berat badan yang ideal!
*BMI untuk orang-orang Asia.

Obesiti juga memiliki beberapa klasifikasi atau peringkat yang lebih spesifik. Jadual dibawah dikeluarkan oleh World Health Organisation (WHO).

Jadual 2 : Julat BMI yang digunakan untuk mengkategorikan tahap terlebih berat badan dan risiko mendapat penyakit yang berkaitan.
Klasifikasi WHOBMI (kg/m2)Risiko mendapat penyakit
Terlebih Berat25-30Sedikit meningkat
Obes> 30
Kelas I30-35Meningkat dengan sederhana
Kelas II35-40Meningkat dengan banyak
Kelas III> 40Meningkat dengan sangat banyak


APA YANG MERUNSINGKAN KITA?
Berdasarkan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, Malaysia merupakan Negara ke-enam kadar obesiti tertinggi diasia selepas, Saudi Arabia, UAE, Bahrain, Kuwait dan Jordan. Ini menempatkan Negara kita di no.1 antara Negara-negara ASEAN.

Hal ini amat merungsingkan banyak pihak dinegara kita terutama sekali kementerian kesihatan dan barisan ahli perubatan di seluruh Malaysia. Kerisauan ini berakar umbikan – obesiti berisiko tinggi untuk mendapat pelbagai jenis penyakit. Sekarang kita sudah begitu ramai dalam keadaan obesiti, maknanya dalam sekurang-kurangnya 10 tahun akan datang, ramailah pesakit yang akan menghidap penyakit-penyakit kronik seperti yang tertera dalam jadual dibawah. Majoriti akan mendapat diabetes mellitus jenis 2.

KOMPLIKASI KESIHATAN YANG BERKAITAN DENGAN OBESITI
  1. Masalah psikologi
  2. Osteoarthritis of knees and hips
  3. Varicose veins
  4. Hiatus hernia
  5. Batu hempedu
  6. Komplikasi pembedahan
  7. Back strain
  8. Accident proneness
  9. Obstructive sleep apnoea
  10. Darah tinggi
  11. Sesak nafas
  12. Sakit jantung iskemia
  13. Strok
  14. Diabetes mellitus jenis 2
  15. Hiperlipidemia
  16. Ketaknormalan haid
  17. Meningkatkan morbiditi dan mortaliti
  18. Meningkatkan risiko kanser
  19. Kegagalan fungsi jantung

Sumber petikan daripada : http://psipum.org/kenali-tahap-obesiti/