Friday, March 2, 2012

Menu Sihat - Yogurt Cegah Kanser Kolon


Sejak beberapa abad dahulu, banyak budaya yang tidak terkira banyaknya telah belajar untuk mengekalkan kesegaran yogurt dengan penapaian bakteria. Kedua-dua bakteria yang paling biasa digunakan untuk penapaian Lactobacilli dan Bifidobacteria . Memang diketahui bahawa bakteria ini boleh menjadi komponen mikroflora usus yang normal dan boleh melindungi daripada pencerobohan dari organisma patogenik . Kita semua tahu bahawa kemusnahan mikroorganisma mesra ini oleh antibiotik membenarkan penubuhan mikroorganisma yang mungkin berbahaya, yang boleh menyebabkan gangguan gastrousus (sakit perut).


Apa yang kurang diketahui, dan dipelajari, bahawa mikroorganisma mesra yang dijumpai dalam produk yogurt yang ditapai berpotensi mengurangkan kejadian tumor. Sebagai contoh, di dalam kolon, Lactobacilli boleh menghasilkan sebatian yang boleh menghalang aktiviti tempatan beta-glucuronidase dan nitroreductase, dua enzim yang terlibat dalam karsinogenesis (pembentukan kanser).

Tetapi boleh kompaun yang dirembeskan oleh mikroorganisma mesra juga mempengaruhi pembentukan tumor dalam laman jauh daripada sistem gastrousus? Beberapa kajian epidemiologi titik ke arah itu. Sekurang-kurangnya dua kajian telah menyatakan mengurangkan risiko kanser payudara di kalangan wanita yang mengambil produk yogurt yang ditapaikan (Veer, Le).

Penyelidik di Institut Kebangsaan bagi Kajian dan Penyembuhan Kanser di Milan, Itali, telah menilai peranan mikroorganisma mesra ini pada MCF7 sel-sel kanser payudara in vitro. Lima strain bakteria yang berbeza telah digunakan: Bifidobacterium infantis, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium animalis, Lactobacillus acidophilus, dan Lactobacillus paracasei. Semua strain bakteria telah berkembang dalam yogurt tanpa Rum. Hasil kajian menunjukkan perencatan pertumbuhan yang didorong oleh semua yogurt yang ditapai. 

Walau bagaimanapun, B infantis dan L acidophilus yang paling berkesan. Yang menariknya, kesan anti-proliferatif tidak berkaitan dengan kehadiran bakteria dalam yogurt yang ditapaikan, dan bukan susu penuh, dan tidak juga pecahan utama (lactalbumin atau pecahan B-lactoglobulin). 

Sesuatu yang lain mempengaruhi perencatan sel-sel kanser payudara. Para penyelidik menyimpulkan, "penemuan kami menunjukkan kehadiran sebatian novo-ex larut yang dihasilkan oleh bakteria asid laktik semasa penapaian susu/yogurt atau transformasi mikrob beberapa komponen yogurt dalam bentuk yang aktif secara biologi. Walaupun mekanisme kepada aktiviti antitumor yang tidak jelas, kajian ini menunjukkan potensi yang ditawarkan oleh yogurt yang ditapaikan sebagai pengeluar sebatian yang mempunyai aktiviti anti proliferatif yang berguna dalam pencegahan dan terapi tumor padat seperti kanser payudara. "

Sumber rujukan (dalam bahasa inggeris) :
Biffi A, Coradini D, Larsen R, L Riva, Di Fronzo G. Antiproliferative kesan yogurt yang ditapaikan pada pertumbuhan sel selaras kanser payudara manusia.Pemakanan dan Kanser 28 (1) :93-99, 1997.
Le MG, Moulton LH, Bukit C, Kramer A. Penggunaan produk-produk tenusu dan alkohol dalam kajian kawalan kes kanser payudara. JNCI 77:633-636, 1986.
Veer P, Dekker JM, Lamars JW, et al. Penggunaan produk yogurt yang ditapai dan kanser payudara: kajian kes-kawalan di Belanda. Kanser Res 49:4020-4023, 1989.