Friday, March 2, 2012

Menu Sihat -Teh Hijau


Teh Hijau

Teh hijau adalah salah satu minuman popular yang biasa digunakan sebagai minuman berkhasiat. Teh hijau amat meluas diamalkan di negara Jepun dan China sejak berkurun lamanya.

Para saintis telah menemukan komponen yang sangat aktif dalam pemulihan dalaman, menurut hasil kajian yang telah dijalan di pelbagai universiti. Kandungan teh hijau yang kaya dengan bahan anti-oksida semulajadi juga menjadi sumber untuk pencegahan kanser semulajadi.

Terbukti bahawa bahan kimia semulajadi terkandung dalam teh hijau mempunyai komponen molekul yang memainkan peranan dalam membantutkan pertumbuhan sel kanser. Molekul tersebut yang dikenali sebagai aryl hydrocarbon (AH) receptor berupaya unutk aktifkan gen. Maka secara semulajadi akan melawan pertumbuhan kanser, apabila diamalkan selalu.

Namun, sekiranya merokok, kehadiran toksid dalam asap tembakau buatan juga dioksin, akan mengganggu fungis teh hijau untuk melawan sel kanser. Sebaliknya, akan memudaratkan sel-sel lain..semuanya kerana asap rokok yang beracun.

Kesimpulannya, semua orang seharusnya mengamalkan aktiviti sihat dan berhenti aktiviti yang tidak menguntungkan seperti merokok kerana semua usaha untuk sihat hanya akan sia-sia apabila kita dengan sengajanya menambah toksin dalam badan...dengan merokok.


===============================
Untuk Info Produk Anti Kanser sila hubungi kami 016-7337380


sumber petikan dari : http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3125469.stm