Friday, March 2, 2012

Ketahui Berat Badan vs Kanser


Menilai Berat Anda


Sebaik sahaja anda mempunyai OK daripada doktor anda untuk mengurangkan berat badan, bercakap dengan mereka untuk memikirkan berat badan yang baik untuk umur, ketinggian, jenis badan, dan tahap aktiviti.
Kebanyakan pakar menggunakan salah satu daripada tiga ukuran untuk menilai sama ada berat badan individu dalam pelbagai sihat: imbasan DEXA, indeks jisim badan, dan lilitan pinggang.
Imbasan DEXA (tenaga dwi absortiometry x-ray), yang biasanya digunakan untuk menguji osteoporosis, adalah cara terbaik untuk menilai jisim otot badan anda lemak dan tanpa lemak. Banyak pusat pengimejan payudara menyediakan perkhidmatan ini pada kos yang berpatutan. Doktor anda boleh memerintahkan supaya ujian ini untuk menilai tahap kesihatan tulang anda - dan komposisi badan anda boleh disemak pada masa yang sama.
Indeks jisim badan (BMI) adalah petunjuk yang boleh dipercayai daripada jumlah lemak badan bagi kedua-dua lelaki dan wanita.Tetapi ia tidak mempunyai beberapa had:
  • Ia mungkin harga yg terlalu tinggi lemak badan atlit dan lain-lain yang telah membina otot.
  • Ia boleh memandang rendah lemak badan orang-orang yang lebih tua dan lain-lain yang telah kehilangan jisim otot.

Berikut adalah apa yang skor BMI anda bermakna:
KategoriBMI
Kekurangan berat badanDi bawah 18,5
Biasa18,5-24,9
Berlebihan berat badan25,0-29,9
Obes30 dan ke atas
Jika anda sedang atas atau di bawah paras yang "normal" untuk BMI dan ingin kehilangan atau mendapat berat badan ideal, anda perlu kekuatan diri untuk berbuat demikian. Disiplin untuk mengira kalori harian bagi mendapat kebaikan kesihatan yang optimum.
Lilitan pinggang diukur dengan meletakkan pita pengukur dengan selesa di keliling pinggang anda. Ukuran ini adalah petunjuk yang baik lemak di bahagian abdomen anda. Wanita hendaklah bertujuan untuk pinggang yang lebih kecil daripada 35 inci. Lelaki harus mempunyai pinggang yang lebih kecil daripada 40 inci.