Saturday, November 5, 2011

Apa Kanser Payudara?



Kanser payudara ialah pertumbuhan sel-sel payudara yang tidak terkawal. Untuk lebih memahami kanser payudara, ia membantu untuk memahami bagaimana  kanser mana-mana boleh membangunkan.
kanser berlaku sebagai hasil mutasi, atau perubahan tidak normal, dalam gen yang bertanggungjawab untuk mengawal selia pertumbuhan sel-sel dan memastikan mereka yang sihat. Gen-gen di dalam nukleusnya, setiap sel yang bertindak sebagai "bilik kawalan" setiap sel. Biasanya, sel-sel dalam badan kita menggantikan diri mereka melalui proses yang teratur pertumbuhan sel: sel-sel baru yang sihat mengambil alih sebagai lama mati. Tetapi lama-kelamaan, mutasi boleh "menghidupkan" gen-gen tertentu dan "mematikan" orang lain di dalam sel.Bahawa sel yang berubah keuntungan keupayaan untuk terus membahagi tanpa kawalan atau perintah, menghasilkan lebih banyak sel-sel seperti itu dan membentuk tumor.
Tumor boleh jadi benigna (tidak berbahaya kepada kesihatan) atau malignan (mempunyai potensi untuk menjadi berbahaya).Tumor benigna tidak dianggap sebagai  kanser sel-sel mereka hampir normal dalam penampilan, mereka tumbuh dengan perlahan, dan mereka tidak menyerang tisu-tisu yang berhampiran atau merebak ke bahagian-bahagian lain badan.Tumor malignan adalah  kanser . Dibiarkan, sel-sel malignan akhirnya boleh merebak luar tumor asal kepada bahagian-bahagian lain badan.
Istilah " kanser payudara" merujuk kepada tumor malignan yang telah maju dari sel-sel di dalam payudara.
 Biasanya  kanser payudara sama ada bermula dalam sel-sel lobul, yang kelenjar susu, atau duktus, petikan yang mengalirkan susu daripada lobul ke puting.
 Jarang,  kanser  payudara boleh bermula dalam tisu stromal, yang termasuk tisu lemak dan berserabut penghubung payudara.
Lama-kelamaan, sel-sel  kanser  boleh menyerang tisu payudara yang sihat berdekatan dan memberi laluan mereka ke nodus limfa ketiak, organ-organ kecil yang menapis bahan-bahan asing dalam badan. Jika sel-sel  kanser  masuk ke dalam nodus limfa, sudah tentu mereka mempunyai laluan ke bahagian-bahagian badan yang lain. Peringkat  kanser  payudara merujuk kepada sejauh mana sel-sel  kanser telah merebak di luar tumor asal ( lihat Peringkat jadual Kanser Payudara untuk maklumat lanjut) .




kanserpayudara sentiasa disebabkan oleh keabnormalan genetik ("kesilapan" dalam bahan genetik). Walau bagaimanapun, hanya 5-10% daripada  kanser adalah disebabkan oleh kelainan yang diwarisi daripada ibu atau bapa anda. Kira-kira 90% daripada  kanser payudara adalah disebabkan oleh keabnormalan genetik yang berlaku akibat daripada proses penuaan dan "haus dan lusuh" hidup secara umum.
Terdapat langkah-langkah yang tiap-tiap orang yang boleh diambil untuk membantu tubuh kekal sihat yang mungkin dan mengurangkan risiko  kanser payudara atau  kanser payudara berulang (seperti mengekalkan berat badan yang sihat, tidak merokok, mengehadkan alkohol, dan bersenam secara tetap).Belajar apa yang anda boleh lakukan untuk menguruskan faktor-faktor risiko kanser payudara . Sentiasa ingat,  kanser payudara tidak pernah salah sesiapa pun. Rasa bersalah, atau memberitahu diri anda bahawa  kanser payudara berlaku kerana sesuatu yang anda atau orang lain tidak, tidak produktif.