Wednesday, June 13, 2012

Sunnah Nabi SAW Waktu Betul Minum Air


Kami share kan gambarajah di atas. Minum air pada waktu yang betul sebenarnya membawa kebaikan dan kesan yang baik pada pengamal. Juga terbukti dalam rujukan dari scholar2 dari sudut pandangan sains.  

Jom kita lihat betapa mudahnya amalan minum air pada waktu2 tertentu ini dapat berikan manfaat jangka panjang :

* 2 gelas air setelah bangun tidur - bantu replenish liquid dalam tubuh/ gantian-air dalam organ2 kerana tubuh tidak mendapat air dalam tempoh 6-8 jam waktu tidur. Ini amat penting untuk 'activate' internal organ.


* 1 gelas air, 30minit sebelum makan - menyediakan esofagus dan sistem penghadaman (termasuk perut dan laluan nya) menerima makanan dan bantu proses penghadaman yang lebih efektif. Menurut kajian di Eropah, 90% orang yang minum air kosong sebelum makan mempunyai tahap kesihatan penghadaman yang lebih baik, dan kurang berisiko untuk mendapat kanser kolon.

* 1 gelas air sebelum mandi - membantu menurunkan tekanan darah

* 1 gelas air sebelum tidur - membantu mengelakkan serangan strok/angin ahmar dan bantu tubuh untuk sistem kardiovaskular yang sihat.  Amalan ini juga membantu kurangkan rasa lapar di waktu malam seperti disahihkan kajiannya oleh University of Washington.

*** Amalan minum 2.5L air kosong yang bersih setiap hari, 45% membantu mencegah kanser kolon, mengurangkan risiko kanser payudara sebanyak 79%, dan 50% kanser hempedu. (Hasil kajian yang diperseujui oleh pakar kesihatan seluruh dunia)


Barangsiapa yang menghidupkan sunnah Nabi s.a.w di zaman kerosakkan fasyak dan mungkar umat, Allah SWT akan beri ganjaran 100 pahala mati syahid. Maka dengan itu, insyaALlah kita berpeluang mendapat 400 pahala mati syahid hanya dengan mengamalkan sunnah minum air sahaja. 

Jadi, bayangkan lah kebaikan dan manfaatnya kita mengikut Sunnah NAbi SAW kesayangan kita...selain mendapat kesihatan yang baik di dunia, juga diberi kebaikan dan ganjaran di akhirat kelak, insyaAllah.

Dalam adab minum air mengikut Sunnah NAbi SAW ini, membawa hikmah yang tersembunyi di sebaliknya. Indah sungguh Sunnah, kan? 

=================================

Ingin hidup bebas kanser dengan Produk Anti Kanser Vitamin B17
Hubungi HOTLINE B17 CAll/SMS 016-7337380
InsyaAllah kami bantu anda, itu matlamat sharing is caring.